Radiál motor

Mi az a radiál motor, és milyen elv szerint működik?

Ha a radiáldugattyús szivattyú működési elvét megfordítjuk, akkor jön létre a radiáldugattyús motor. A szivattyúkhoz képest nagy eltérés még az is, hogy a motor esetében a tengely is állhat, és a motorház is foroghat. Ezt használják ki például mobil berendezések kerékhajtásánál, vagy például a csörlőknél.
A radiál motor nagy előnye, hogy a dugattyúerők részleges kölcsönös kiegyenlítése és a különleges dugattyú szerkezetek lehetővé teszik, hogy kis fordulatszámon is nagy nyomatékot érhessünk el.
Ebben az esetben, mármint a kis fordulatszámon, nagy nyomáson való működés biztosításához a legfontosabb, hogy a dugattyúszerkezet megfelelően legyen kialakítva, valamint a mechanikus és volumetrikus (jelentése: térfogat kiszorításos, vagy szűkülő-bővülő térfogaton alapuló) hatásfok javítása. Ez azért nagyon fontos, mert ezek a motor indítási-tulajdonságait, úgymint indítónyomaték, fordulatszám egyenetlenség, döntően befolyásolják.

A fordulatszám egyenlőtlenséget egyenetlenséget egyébként több tényező is befolyásolja:

  • a súrlódási erő és a résveszteség változása,
  • az olaj és a szerkezeti elemek rugalmassága,
  • a vezérlési mód,
  • az elrendezés,
  • vagy a szállítás

Természetesen a felsorolás nem teljes, de a leglényegesebb pontok benne vannak. Tudni kell a radiál motor esetében, hogy az indítás és a kis fordulatszám az akadó csúszás tartománya. Ezen gördülő és hidrosztatikus csapágyazással lehet segíteni, az csökkenti a hátrányos jelenséget. Ahogyan a szivattyúk esetében is, a gördülő csapágyazást az excentertárcsa csapágyazásához, excentergyűrűs elrendezésnél pedig, a dugattyúvég csapágyazásához használják. Ezeknek az a nagy előnye, hogy a motor résveszteségét nem növelik, azonban elég nagy a helyigényük, és a csapágy élettartama meghatározza a radiál motor élettartamát is.
Van még egy fontos tényező, ami befolyásolja a fordulatszám egyenetlenségét. Ez a tényező pedig a résveszteség. Ennek abszolút értéke azért jelentős, mert kis fordulatszámoknál a hányada a hasznos folyadék-mennyiséghez képest megnő, és a motor már előbb említett volumetrikus hatásfoka romlik. A résveszteség a dugattyú és dugattyúház között, a vezérlésben és a hidrosztatikus csapágyakban léphet fel.

radiál motor - Keraprogress Kft.

Mi az, amit a radiál motor kapcsán érdemes még tudni?

Nos, egy kis összefoglaló a működéséről, és a típusairól.
A radiál motor, illetve a radiál hidromotor kiszorítóelemei sugárirányban mozgó dugattyúk. Ezeknek a dugattyúknak a mozgását az állórész, vagy a forgórész körüli hullámpálya határozza meg. Ezeknek a motoroknak a hidraulikai és mechanikai hatásfoka is egyaránt nagyon jó.
A hidraulikus radiál motor fő feladata az, hogy biztosítsa a keringő folyadék energiájának mechanikai energiává történő átalakítását, és ez az energia a tengelyen át eljut a végrehajtó szervek felé.

Néhány szó a működéséről. A hidraulikus radiál motor működésének első szakaszában a folyadék belép az elosztórendszer hornyába. Innen a folyadék a hengerblokk kamráiba kerül. Amikor a kamrák betöltődtek, a dugattyúkra nehezedő nyomás növekszik, és ennek következtében nyomaték keletkezik. A radiál motor specifikus eszközétől függően a rendszer alapelve a nyomáshatás mechanikai energiává történő átalakításától függően változik. Az axiális mechanizmusok nyomatékát képezi például a gömbfejek és a nyomócsapágyak hidrosztatikus csapágyainak hatása, amelyen keresztül megkezdődik a hengerblokk munkája. Az utolsó szakaszban, amikor befejeződött a folyékony közeg kényszerítésének és elmozdításának ciklusa a hengeres csoportból, akkor a dugattyúk megkezdik a működés megfordítását.

A hidraulikus radiál motor fajtái lehetnek

  • belső működtetésű, vagyis excentergyűrűs radiáldugattyús motor,
  • illetve külső működtetésű, vagyis excentertárcsás radiáldugattyús motor.