Véglehajtás

Ha véglehajtás, akkor érdemes először a bolygóműről ejteni néhány szót. Ez a kettő ugyanis, mármint a bolygómű és a véglehajtás erőgépek esetén szorosan kapcsolódik egymáshoz.

Mik azok a bolygóművek?

A bolygómű olyan fogaskerekes, vagy dörzskerekes mechanizmus, amely két kerékrendszerből áll. Az egyik kerékrendszer tengelye rögzített, körülötte kerekek forognak. Ezen tengely körül foroghat az úgynevezett híd is, amely egy csillag alakú alkatrész. A másik kerékrendszer tengelyei a hídba vannak szerelve oly módon, hogy fogaik kapcsolódnak az első kerékrendszer kerekeihez. Ezek a kerekek egyrészt forognak a saját tengelyük körül, másrészt forognak a rögzített tengely körül is. Miután ez a fajta mozgás hasonlít a bolygók Nap körüli keringéséhez (persze esetünkben nem ellipszis pályán), az első kerékrendszer kerekeit napkeréknek, míg a másodikét bolygókeréknek nevezik.

véglehajtás - Keraprogress Kft.

Hol alkalmazzák a bolygóműveket?

A bolygóhajtóműveket elsősorban a nagy áttételek esetén alkalmazzák, ahol fontosak a kis méretek. Ilyenek lehetnek például az emelőgépek, vagy a daruhajtóművek. Attól függően, hogy egy adott bolygókerékhajtás melyik elemét rögzítik, más és más áttétel valósítható meg. Ez nagy előnyt jelent például váltóművek, vagy sebességváltók esetében. A bolygókerekes hajtóműveknél lehetőség van a primer behajtás mellett egy másodlagos behajtás megvalósítására is. Ez lehetővé teszi olyan sebességváltó készítését, ahol a másodlagos behajtást egy fokozatmentes hajtás végzi. Ezzel a teljes hajtás fokozatmentes hajtássá alakítható úgy, hogy közben még a fokozatmentes hajtás nagyobb veszteségei is csökkenthetők. És akkor itt elérkeztünk a véglehajtás témaköréhez, hiszen ez nehéz munkagépek és terepjárók kerekeinél használható. Így tudjuk elérni, hogy a nagyobb fordulatszám ellenére is kisebb nyomatékkal terheljük az egész erőátviteli láncot. Erőgépeknél esetén célszerű a kiegyenlítőmű és a kerekek közé egy fordulatszám-csökkentő, nyomatéknövelő áttétel, vagyis a véglehajtás beiktatása. A véglehajtás beiktatása ugyanis az előnnyel jár, hogy a sebességváltóművet és a kiegyenlítőművet kisebb méretűre lehet készíteni, így azokat kisebb nyomaték terheli.

Véglehajtás

A traktorokon, munkagépeken a kiegyenlítőmű után találunk egy további részegységet, amit véglehajtásnak nevezünk. A véglehajtás feladata további áttételcsökkentés, így lehetőség van a forgatónyomaték növelésére. Amint azt már említettük az egyik nagy előnyként, a véglehajtás alkalmazása esetén a kiegyenlítőművet kisebbre lehet készíteni. Ez azért van, mert a hajtáslánc nagyobb fordulatszámú, tehát kisebb nyomatékú helyen található. A véglehajtás szerkezeti kialakítása szerint lehet homlokfogaskerekes és bolygóműves kivitelű. A homlokfogaskerekes véglehajtás napjainkban már nem igazán használatos, inkább a bolygóműves változat az elterjedt. A bolygóműves véglehajtás, ahogy a bolygóművekről szóló részben is említettük, a napkerékből, a bolygócsillagra szerelt bolygókerekekből és a koszorúkerékből áll. Úgy van beépítve, hogy a kiegyenlítőműről a napkerék kap hajtást, a koszorúkerék rögzített, a féltengely hajtását pedig a bolygócsillag végzi, amely együtt forog a napkerékkel, csak lassabban. Arra az alacsony fordulatszámra, mellyel egy erőgép esetén a kereket meg kell hajtani, csak a féltengelyek külső végén, a véglehajtással tudjuk csökkenteni a hajtást.

Végül nézzük meg, hogy milyen részekből áll a bolygóműves véglehajtás

  • bolygómű kihajtás
  • napkerék
  • bolygókerék tartó
  • bolygókerekek
  • fogaskoszorú
  • hátsó híd
  • kimenő tengely
  • kerékfelerősítés
véglehajtás - Keraprogress Kft.